În căutarea atenţiei – cum îi ajutăm pe copii să fie mai atenţi şi concentraţi

Copiilor le este dificil să îşi menţină atenţia şi concentrarea asupra unei sarcini, mai ales atunci când vine vorba de o sarcină şcolară. Atenţia este însă o abilitate care se exersează şi acasă, nu doar în mediul şcolar. Dacă vrei să atragi atenţia unui copil, mai întâi trebuie să îi captezi interesul. În articolele care urmează vă vom propune o serie de jocuri amuzante şi interesante, care să îi ajute pe copii să îşi îmbunătăţească calitatea atenţiei şi care să vă dea idei pentru a petrece timp de calitate cu copiii. Calitatea timpului petrecut cu copilul este dată de calitatea atenţiei pe care o aveţi asupra lor.

Cu toţii suntem atenţi la ceva. Dar ce anume ne atrage atenţia şi cât timp putem să ne menţinem concentrarea, depinde de la persoană la persoană.

Există două tipuri de atenţie, una globală, deschisă, atunci când, pentru perioade scurte de timp suntem atenţi la diferite aspecte din mediul înconjurător. Astfel ne formăm o impresie despre ce se află împrejurul nostrum. Este ca atunci când ajungi la o petrecere şi îţi faci o impresie generală asupra invitaţilor, asupra locului şi a atmosferei din sală. Pentru perioade scurte de timp îţi muţi atenţia pe diverse lucruri ,astfel încât să îţi creezi o impresie generală asupra situaţiei. La fel este şi când mergi pe bicicletă şi eşti atent şi la pedalat, şi la drum, dar în acelaşi timp poţi să observi şi oamenii de pe stradă şi să simţi şi vântul răcoros, care adie uşor.

Cel de-al doilea tip de atenţie apare atunci când reuşeşti să îţi menţii atenţia asupra unui singur lucru o perioadă lungă de timp. Aceasta este atenţia focalizată, care presupune un proces de filtrare a stimulilor în exces, iar detaliile sunt observate rând pe rând, nu toate la un loc. Atenţia globală este ca o lustră de tavan, care iluminează toată camera, în timp ce atenţia focalizată este asemenea unei lanterne care are o fantă de lumină îngustă. Acesta atenţie focalizată este folosită atunci când vrei să înţelegi instrucţiunile unui profesor, când lucrezi la un articol sau când recompui un puzzle. Avem cu toţii nevoie de ambele tipuri de atenţie în viaţa de zi cu zi. Atenţia globală ne oferă rapid informaţii diverse din mediu şi încurajează creativitatea pentru că ne aduce în faţă lucruri noi pe care trebuie să le legăm de informaţiile pe care le avem deja. Astfel apar în mintea noastră tipare şi conexiuni noi. Datorită ei putem să dobândim o viziune nouă asupra unor situaţii cu care ne-am mai confruntat în trecut. Însă nimic din ceea ce ne propunem nu poate fi cu adevărat dus la bun sfârşit fără atenţia focalizată, care ia lucrurile rând pe rând şi le abordează într-o manieră perseverenţă şi secvenţială.

Avem cu toţii o combinaţie unică de atenţie globală şi atenţie focalizată. Tuturor ne prinde bine să învăţăm cum să ne îmbunătăţim calitatea atenţiei, fie că este vorba de cea globală sau de cea focalizată. Abilitatea de a face uşor trecerea de la atenţia globală la cea focalizată este una extrem de importantă şi poate fi exersată pe tot parcursul vieţii. În mod ideal, îi învăţăm pe copiii noştri aceste lucruri încă din copilăria mica, însă interacţiunile de zi cu zi ne oferă mereu oportunităţi de a întări aceste aptitudini.

Activităţile noi ridică nivelul de stimulare a sistemului nervos şi cresc calitatea atenţiei. Pentru a învăţa, avem nevoie de un nivel optim de stimulare. Dacă acest nivel este prea scăzut devenim apatici şi plictisiţi, iar dacă este prea ridicat devenim agitaţi şi neliniştiţi.

Noutatea creşte nivelul de interes şi ajută la focalizarea atenţiei copiilor. De aceea vă propunem o serie de jocuri inedited, care se concentrează atât pe îmbunătăţirea atenţiei globale, cât şi pe a celei focalizate şi pe modul cel mai curgător de a face tranziţia de la un tip de atenţie la alta.

Vă încurajăm să jucaţi aceste jocuri împreună cu copiii, pentru că astfel le veţi oferi ceva extrem de preţios: atenţia voastră.

Între 6 şi 12 ani copiii lasă încet în urmă lumea copilăriei mici şi încep să exerseze mai intens o serie de abilităţi pe care le vor folosi şi în viaţa adultă. La şcoală încep să înveţe să scrie, să citească şi să calculeze. Exersează mai multe abilităţi sociale şi percep mai profund lumea din jur. Încep să fie conştienţi de abilităţile pe care le au, precum şi de cele care le lipsesc, iar unii copii încep să fie îngrijoraţi în legătură cu abilităţile pe care nu le stăpânesc încă foarte bine. Această îngrijorare poate afecta direct calitatea atenţiei. Jocurile pe care vi le propunem îi ajută pe copii să exerseze diverse abilităţi, (să fie atenţi la detalii, să îşi exerseze dexteritatea, să fie atenţi la hărţi şi oameni) oferindu-vă în acelaşi timp idei pentru a petrece timp de calitate cu copiii.

 

JOC: Raportul poliţiei

 

Din păcate este foarte uşor să ne lăsăm prinşi în ritmul vieţii cotidiene şi să uităm să mai fim cu adevărat atenţi la detaliile din jurul nostru. Ajungem să fim de fapt prezenţi doar cu corpul, în timp ce mintea noastră este la cu totul altceva. Data viitoare când stai împreună cu copiii la coadă la magazin sau la poştă, încearcă acest joc care să vă aducă pe amândoi în momentul prezent.

 

Prin acest joc se exersează atât atenţia globală cât şi atenţia focalizată.

 

Imaginaţi-vă că în locul unde vă aflaţi tocmai a fost comisă o infracţiune, iar voi sunteţi martori ai evenimentului. Acum trebuie să scrieţi un raport pentru poliţie sau pentru un jurnalist.

Ce se petrecea în jurul vostru? De exemplu, dacă sunteţi la bancă sau poştă vă puteţi imagina că cineva tocmai a jefuit seiful. Încurajaţi-l pe copil să se uite la oamenii din jur care stau la coadă şi să încerce să ţină minte cât mai multe detalii despre ei. Cu ce sunt îmbrăcaţi? În ce poziţie stau? Care este starea lor de spirit? (aşteaptă liniştiţi, dau semne de nerăbdare, sunt cu gândul în altă parte sau par abătuţi).

Dacă sunt oameni care sunt împreună, stimulați copilul să ghicească care este relaţia dintre cei doi şi cum pare că se înţeleg (dacă sunt prietenoşi unul cu celălalt, dacă sunt irascibili, dacă par să se iubească sau dacă pur şi simplu se ignoră).

Dacă auziţi şi conversaţiile celor din jur rugaţi-i pe copii să fie atenţi la tonul vocii şi posibilele emoţii care îl încearcă pe cel care vorbeşte. Este important să îl rugaţi pe copil să nu vorbească cât timp sunteţi în bancă/poştă, ci doar să observe şi să aştepte până terminaţi şi ieşiţi afară pentru a discuta.

Odată ieşiţi afară, atât tu cât şi copilul povestiţi unul altuia ce aţi văzut, gândit sau simţit. Este amuzant să observaţi cum, deşi v-aţi uitat la aceeaşi scenă şi la aceiaşi oameni, atenţia voastră a fost concentrate pe lucruri diferite, în funcţie de perspectivă voastră unică. Un mare plus al jocului este că nu se discută în termeni de corect sau greşit pentru că nimeni nu ştie de fapt dacă propria interpretare a emoţiilor celor din jur este una veridică. Este însă tare plăcut să observaţi şi să presupuneţi.

 

Prin acest joc, copiii învaţă să “scaneze” un spaţiu folosind atenţia globală, pentru ca mai apoi să îşi concentreze atenţia asupra detaliilor care ţin atât de partea fizică cât şi de cea emoţională. Vor exersa astfel şi abilităţile sociale, de interpretare a semnelor non- verbale. Iar faptul că trebuie să ţină minte aceste detalii îi ajută să îşi întărească şi memoria.

 

Acest articol este adaptat după Barbara Sher şi este editat cu permisiunea autoarei.